FVJ   |  e-ISSN: 2602-4225

Orjinal Araştırma Makalesi | Gelecek Vizyonlar Dergisi 2024, Cil. 8(1) 30-40

İlkokul Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oyunlaştırma Yönteminin Akademik Başarıya ve Tutumlara Etkisi

Mehmet Akif İnesi & Adem Sezer

ss. 30 - 40   |  DOI: https://doi.org/10.29329/fvj.2024.1047.3   |  Makale No: MANU-2404-22-0001.R1

Yayın tarihi: Haziran 30, 2024  |   Okunma Sayısı: 28  |  İndirilme Sayısı: 152


Özet

Bu araştırmada ilkokul dördüncü sınıf düzeyinde oyunlaştırma yöntemiyle işlenen sosyal bilgiler dersine ilişkin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına olan etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma katılımcıları uygun örnekleme yoluyla seçilmiştir. 2021-2022 eğitim öğretim yılında kamu ilkokulu 4/B ve 4/C sınıflarında öğrenim gören 83 (deney:42, kontrol:41) öğrenci katılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak “Akademik Başarı Testi” ve “İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler; betimsel istatistik, parametrik testlerden tekrarlı ölçümler için tek yönlü ANOVA (One way ANOVA for repeated Measures) ve ilişkili örneklemler için T-testi (Paired Samples T-tests); non-parametrik testlerden Mann – Whitney U ve Wilcoxon ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre oyunlaştırma ile işlenen sosyal bilgiler öğretiminin öğrencilerde akademik başarıyı arttırdığı ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Oyunlaştırma, Sosyal bilgiler, Eğitim, Akademik başarı, Tutum


Bu makaleye nasıl atıf yapılır?

APA 6th edition
Inesi, M.A. & Sezer, A. (2024). İlkokul Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oyunlaştırma Yönteminin Akademik Başarıya ve Tutumlara Etkisi . Gelecek Vizyonlar Dergisi, 8(1), 30-40. doi: 10.29329/fvj.2024.1047.3

Harvard
Inesi, M. and Sezer, A. (2024). İlkokul Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oyunlaştırma Yönteminin Akademik Başarıya ve Tutumlara Etkisi . Gelecek Vizyonlar Dergisi, 8(1), pp. 30-40.

Chicago 16th edition
Inesi, Mehmet Akif and Adem Sezer (2024). "İlkokul Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oyunlaştırma Yönteminin Akademik Başarıya ve Tutumlara Etkisi ". Gelecek Vizyonlar Dergisi 8 (1):30-40. doi:10.29329/fvj.2024.1047.3.

Kaynakça

    Ak, M. M. ve Oruç, Ş. (2022). Sosyal Bilgiler Derslerinde Oyunlaştırma. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 5 (1), 22-37. DOI: 10.53046/ijotem.1112220

    Avcı, G. (2019). Sınıf Dışı Eğitimin İlkokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum, Başarı ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir

    Bayram, Y. T. (2019). Oyunlaştırılmış Yaratıcı Etkinlikler ile İşlenen Sosyal Bilgiler Derslerinin Öğrenci Ürün ve Görüşlerine Göre İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi. Sakarya

    Bayram, Y. T., & Çalışkan, H. (2019). Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılan Oyunlaştırılmış Yaratıcı Etkinlikler: Bir Eylem Araştırması. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 30-49.

    Bingöl, K.T. (2015). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin drama tekniğiyle işlenmesinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (Yüksek lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü

    Bolat, Y. İ., Şimşek, Ö., ve Ülker, Ü. (2017). Oyunlaştırılmış çevrimiçi sınıf yanıtlama sisteminin akademik başarıya etkisi ve sisteme yönelik görüşler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2),45-66 doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363964

    Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (21. Baskı). Pegem Akademi.

    Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

    Chen, C. C., Huang, C., Gribbins, M., and Swan, K. (2018). Gamify Online Courses with Tools Built into Your Learning Management System (LMS) to Enhance Self-Determined and Active Learning. Online Learning, 22(3), 41-54 doi:10.24059/olj.v22i3.1466

    Creswell, W. J. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş (1. baskı). (Çev. M. Sözbilir). Pegem Akademi

    Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel Bir Görüşme Yöntemi: Odak Grup Görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim4(1), 95-107.

    Dominguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., de-Marcos, L., Fernández-Sanz, L., Pagés, C. and Martínez-Herráiz, J.-J. (2013). Gamifying Learning Experiences: Practical Implications And Outcomes. Computers & Education, 63, 380–392. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.020

    Erkan, A., & Kerimgil Çelik, S. (2023). İlkokul sosyal bilgiler dersinde oyunun öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(2), 668-685. https://doi.org/10.37217/tebd.1174432

    Fan, K. K., Xiao, P. W. ve Su, C. H. (2015). The Effects of Learning Styles and Meaningful Learning on the Learning Achievement of Gamification Health Education Curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(5), 1211-1229. doi: 10.12973/eurasia.2015.1413a

    Fiş Erümit, S. (2016). Oyunlaştırma Yaklaşımlarının Eğitimde Kullanımı: Tasarım Tabanlı Bir Araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.

    Gelen, İ., ve Özer, B. (2010). Oyunlaştırmanın Beşinci Sınıf Matematik Dersinde Problem Çözme Becerisi ve Derse Karşı Tutum Üzerindeki Etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy. 5(1), 71-87.

    George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS For Windows Step By Step: A Simple Guide and Reference. (10. baskı) Boston: Pearson

    Hanus, M. D., & Fox, J. (2015). Assessing The Effects Of Gamification İn The Classroom: A Longitudinal Study On İntrinsic Motivation, Social Comparison, Satisfaction, Effort, And Academic Performance. Computers & Education, 80, 152–161. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.019

    Hong, G. Y. ve Masood, M. (2014). Effects Of Gamification On Lower Secondary School Students‟ Motivation And Engagement. International Journal of Social, Education, Economics and Management Engineering, 8(12), 3483-3490.

    Hüner, O. (2018). Effects Of Gamification On Academic Achievement And Motivation İn Second Language Learning. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

    İkiz, F. E., Totan, T., & Karaca, R. (2013). Sorumluluk İnançlarını Arttıran Faktörleri Belirleme Ölçeğinin Uyarlanması. In New Symposium Journal. 51(2), 105-114.

    Kalkan, A. (2016). 3B Sanal Dünyalarda Oyunlaştırmanın Ortaokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Basarı, Akış ve Tutumlarına Etkisinin Araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum

    Karabacak, Ö. (2018). Examining The Effect Of A Gamified Environment On Students' Academic Motivation And Self-Efficacy For English. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul

    Kalkan, A. (2016). 3B Sanal Dünyalarda Oyunlaştırmanın Ortaokul 5. Sınıf Öğrencilerinin Basarı, Akış ve Tutumlarına Etkisinin Araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum

    Karatekin, İ. (2017). The Use Of Gamification In Teachıng Foreign Language Vocabulary For Beginners. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.

    Kayımbaşıoğlu, D., Öktekin, B., ve Hacı, H. (2016). Integration Of Gamification Technology In Education. Procedia Computer Science, 102, 668-676. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.460

    Kim, E., Rothrock, L. and Freivalds, A. (2018). An Empirical Study On The İmpact Of Lab Gamification On Engineering Students' Satisfaction And Learning. International Journal of Engineering Education, 34(1), 201-216. Erişim adresi: https://pennstate.pure.elsevier.com/en/publications/an-empirical-study-on-theimpact-of-lab-gamification-on-engineering

    Kocakaya, S. (2012). Deneysel Çalışmalar Ne Kadar Güvenilir?. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 225-231.

    Kuş, Z. ve Karatekin, K. (2009). İş birliğine dayalı öğrenmenin sosyal bilgiler dersinde akademik başarı üzerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 589 - 604.

    Küçükahmet, L. (2006). Öğretim İlke ve Yöntemleri (19. Basım). Ankara. Nobel yayın dağıtım.

    Landers, R. N., and Armstrong, M. B. (2017). Enhancing Instructional Outcomes With Gamification: An Empirical Test Of The Technology-Enhanced Training Effectiveness Model. Computers In Human Behavior, 71, 499-507. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.031

    Lee, J. J., and Hammer, J. (2011). Gamification İn Education: What, How, Why Bother?. Academic Exchange Quarterly. 15(2). 146.

    Mert, Y. (2017). Oyunlaştırma Uygulamasında Kullanılan Oyun Elementlerine Yönelik Öğrencilerin Öğretmenlerin ve Velilerin Görüşleri: İçsel Motivasyon ve Teknoloji Kabul Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul

    Meşe, C. (2016). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarında Oyunlaştırma Bileşenlerinin Etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

    Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara 01.10.2023 tarihinde https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden erişim sağlanmıştır.

    Özkan, M. (2016). Motivating and Engaging EFL Learners in e-Learning With Game Elements. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çukurova Üniversitesi, Adana.

    Pan, A. J., Lai, C. F., & Kuo, H. C. (2023). Investigating the impact of a possibility-thinking integrated project-based learning history course on high school students' creativity, learning motivation, and history knowledge. Thinking Skills and Creativity, 47, 101214. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101214Get rights and content

    Polat, Y. (2014). Bir Vaka İncelemesi: Oyunlaştırma Yöntemi ve İngilizce Öğrencilerinin Motivasyonu Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.

    Rachels, J. R. (2016). The Effect Of Gamification On Elementary Students’ Spanish Language Achievement And Academic Self-efficacy. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Liberty University.Virginia

    Rouse, K. E. (2013). Gamification in Science Education: The Relationship of Educational Games

    Saraç, A. (2015). Sosyal Bilgiler dersinde drama yöntemi kullanılmasının tutum, başarı ve kalıcılığa etkisi (yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

    Sümer, M. (2017). Açık ve Uzaktan Öğrenme Programlarında Oyunlaştırma Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

    Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics. (6 Edition). Pearson.

    Topal, M. (2020). Oyunlaştırma ile Zenginleştirilmiş Çevrimiçi Öğrenmenin Başarı, Çevrimiçi Bağlılık ve Öğrenme Motivasyonu Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya

    Türk, N. (2017). İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Yansıtıcı Düşünme Uygulamalarının Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

    Türkmen G. P. (2017). Oyunlaştırma Yöntemiyle Öğrenmenin Öğrencilerin Matematik Başarılarına ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kayseri

    Ulu Kalın, Ö. ve Topkaya, Y. (2017). İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi14 (37).

    Unutkan, Ö. P. (2005). Okul Öncesi Dönemde Sorumluluk Eğitimi. A. Oktay ve Ö. P. Unutkan (Der.). Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular (ss.189-196). İstanbul: Morpa Yayıncılık

    Ünal, A. İ.,  & İnel, Y., (2020). Kuantum Öğrenme Modelinin Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Başarılarına, Kaygılarına ve Üst Bilişsel Farkındalıklarına Etkisi.  Öğretmen Eğitiminde Yenilikçi Araştırmalar Dergisi, vol.1, no.1. DOI:10.29329/jirte.2020.321.6

    Werbach, K. ve Hunter, D. (2012). For the Win. How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia: Wharton Digital Press.

    Yalçın, A., & Akhan, N. E. (2019). Cumhuriyetten Günümüze Sosyal Bilgiler Programlarının Sosyal Bilgiler Öğretim Yaklaşımlarına Göre İncelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 12(3), 842-873. https://doi.org/10.30831/akukeg.414578

    Yıldırım, D. (2018). Oyunlaştırmanın 5. Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi öğrenme başarıları üzerindeki etkisinin oyunlaştırılmış testlerle sınanması (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü              

    Yıldırım, İ. (2016). Oyunlaştırma Temelli “Öğretim İlke ve Yöntemleri” Dersi Öğretim Programının Geliştirilmesi, Uygulanması ve Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.

    URL1. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Sektörel Araştırma ve Strateji Geliştirme Dairesi. Toplum 5.0, https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/arastirma-raporlari/toplum-5-0-arastirma-raporu.pdf (erişim: 26.01.2024)